Direktlänk till inlägg 5 oktober 2014

Lite om mig Del 1.

Av Mariana - 5 oktober 2014 13:58

Jag blev adopterad till Sverige 1979 nästan ett år efter jag föddes . San Gil, Santander i Colombia.

Har två bröder och två systrar. Jag är nummer fyra av oss fem syskon. Min lillasyster och jag har samma mamma och pappa. 

Den 25 mars landade jag på Arlanda med Monika där mina föräldrar väntade på mig 

Växte upp i Stockholm. Har alltid vetat att jag är adopterad. Där jag växte upp. Kan beskriva det som en idyliskt Villa område. Massor med barnfamiljer, och vi firade nyår, middsommar hade utflykter samt annat roligt tillsammans. Man var aldrig ensam... kännde mig aldrig ensam. Kände mig som alla andra. 


När jag var 6 års rycktes min pappa från oss. Cancer. Ordet ger mig gåshud, rysningar... blir skör. Vill skrika slå på något. Skylla på någon. Mitt hjärta är än i dag krossat och kommer alltid vara det. Pappa du fattas mig. 


Jag började skolan och mina pappa hade dött, jag var adopterad och ensambarn. 

Det var tufft. 


Jag har en del av min pappa Hans. Hans musiköra, hans korografiska öga. Han finns i mig. Så Som mina andra föräldrar oxå finns i mig. KLART. Jag är ju deras dotter.    


Det var tufft att börja skolan och ha två stora saker att skriva om, då vi skulle skriva om oss och våran familj. När jag började första klass  var jag den ända som jag kommer i håg i dag som var mörkare. Jag var inte som andra. Det va sånt jag orade mig för när jag var 6 år. Så för varge lärare upp till ca klass 5, tyckte jag det var otroligt jobbigt. Att behöva förklara min bakrund INNAN FRÅGORNA KOM....













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariana - 12 oktober 2014 09:18


Träffade och fikade med Monica på Karlaplan. Det var hon som hämtade mig från Colombia 1979. Då var jag var 13 månader. Hon mötte upp mina föreldrar på Arlanda i V.I.P rummet.    Var spänd inför möttet... men när jag såg henne gå förbi fönstret f...

Av Mariana - 9 oktober 2014 11:49

 - Känner du dig svensk ?  - Känner du dig inte svensk? - Hur känner man sig svensk? Jag vet inte hur man känner när man känner sig svensk. Snälla berätta  för mig!?  - Men i din magkänsla? - I min magkänsla känner jag att jag inte kan svara ...

Av Mariana - 7 oktober 2014 22:41


En dag när jag i sommras var hos min mama Lucia. Fick jag en tanke. Hur skulle det kännas om JAG gick ut och satte mig vid yterdörren och tittade på bilarna och människorna som gick förbI. Hur skulle det kännas?   Gick ut och satte mig. Lutade mi...

Av Mariana - 7 oktober 2014 18:57

   Är du intresserad av att se mer Colombiansk hantvärk. Får du gärna kontakta mig.                      ...

Av Mariana - 6 oktober 2014 08:58


 Mitt anländande till Curiti va oförglömmligt. Min syster , mamma och en del av släktern bor där. När jag kom till Colombia så bode vi hos min svågers familj några dagar. Men dag 4 körde vi emot Curiti! Vi hade kört ca 6 timmar från Bogota. Det hade ...

Presentation


Mariana Castellanos Rudsberg är adopterades från Colombia 1979. Här skriver hon om sina tankar och upplevelser.Sommaren 2014 återförenades hon med hela sin colombianska släkt.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Mina Gäster


Ovido - Quiz & Flashcards